facebook

Semerovčan jazdil trasu Dakaru

MOTORISTICKÁ SÚŤAŽ AFRICA ECO RACE sa jazdí po trase legendárnej Rely Paríž - Dakar a motoristi ju nazývajú aj „pravým“ Dakarom. Robert Kasák zo Semerova pri Nových Zámkoch za volantom „expedične“ upravenej Tatry 815 odjazdil dva posledné ročníky.

Cez africké piesky.(Zdroj: Archív R.K.)

MOTORISTICKÁ SÚŤAŽ AFRICA ECO RACE sa jazdí po trase legendárnej Rely Paríž - Dakar a motoristi ju nazývajú aj „pravým“ Dakarom. Robert Kasák zo Semerova pri Nových Zámkoch za volantom „expedične“ upravenej Tatry 815 odjazdil dva posledné ročníky.

SEMEROVO. Jeho úlohou bolo vyprosťovať zapadnuté vozidlá a zbierať tie, ktoré už po vlastnej osi ďalej nemohli pokračovať. Robert absolvoval už niekoľko besied. Nedávno sa spolu s členmi tímu Tomáša Tomečka konečne dostali aj pred publikum obce, ktorej logo vozí na svojej tatrovke. Redakcii MY poskytol nasledujúci rozhovor:

Aká bola vaša denná túra?

Hneď, ako odštartoval do rýchlostnej skúšky posledný pretekár, pustili na trasu Balai-kamión (balai znamená metla - tým je povedané všetko). Podľa koordinátov sa náš navigátor snažil nájsť zablúdené alebo rozbité vozidlá. Koho sme dokázali z piesku vykopať a naštartovať, šiel ďalej. Rozbité motorky sme nakladali na korbu, autá sme ťahali za sebou až po najbližšiu asfaltku, kde si ich prevzali asistenčné tímy. A potom späť po ďalších na trasu, až kým sme ju celkom nevyzametali. Na 600-kilometrovej etape sme najazdili aj 1 500 kilometrov. Väčšinu v noci. Niekedy nezostal čas na spánok ani na bivak, lebo ledva sme skončili a už sme štartovali do ďalšej etapy.

kk1_res.jpg

Robert Kasák (za volantom) so svojou osádkou.

Zo štyroch ročníkov Africa Eco Race ste absolvovali posledné dva. Ktorý bol ťažší?

Tento rok sme spali v púšti asi dvakrát, predtým určite viac. V roku 2011 sme totiž boli jediným Balai-kamiónom a okrem vozidiel sme mali naložené aj palivo pre vrtuľníky. To bolo skutočne náročné. V roku 2012 boli „zametacie“ kamióny dva. Lenže organizátori veľmi pritvrdili trasy. Hneď v prvej etape vypadlo toľko, až sme mysleli že už nebude mať kto pretekať. Najmä nováčikovia boli bezradní, vôbec sa nevedeli vyhrabať. Nakoniec jednu etapu pre extrémnu náročnosť úplne zrušili.

Sú pieskové duny naozaj také ťažké a ešte aj rovnaké?

Ako idete Afrikou, mení sa zrnitosť aj farba piesku. V Atlase je sivý, zrnitý, postupne hnedooranžový žltý až biely. Marocké piesky sú tuhšie, v druhej polovici Maroka začínajú vysoké duny. To je prvé varovanie – kto ich nezvládne, do Mauretánie nech ani nepokračuje.

Tri etapy boli úplne pieskové a extrémne ťažké. Samotná Tatra má 12,5 tony a keď vbehne do piesku, akoby ste ťahali štyridsaťtonovú súpravu. Terén prerývalo aj mnoho strmých vyschnutých riečisk. Keď sa ďalej nedá rovno, navedú vás okolo. Namiesto štyristokilometrovej vzdialenosti najazdíte aj tisícku.

Dunami jazdíte ako v labyrinte. Nevidíte horizont a ak sa neviete orientovať podľa slnka, stratíte smer. Pretekári jazdia podľa azimutu. Ak netrafia, musia sa vrátiť do východzieho bodu a skúsiť znovu. My sme to mali ľahšie, jazdili sme podľa koordinátov GPS. Ak jedna skolabuje, musíte mať záložnú – lebo ste posledným autom na trase a vás už nemá kto hľadať.

kk3_res.jpg

Až po nápravy v piesku.

Dá sa vôbec vopred pripraviť na takéto podmienky?

Už viem odhadnúť, čo sa môže pokaziť. V prvom ročníku sa nám odlomila predná poloos, musel nám ju doviezť vrtuľník. V piesku je to veselá oprava. Keď pustíte kľúč, potom ho polhodinu hľadáte, akoby ste preosievali múku.

Pred druhým ročníkom sme spevnili uchytávanie nákladu na korbe. Lebo keď nie je iná možnosť a musíte dunu preskočiť a na tatrovke máte ešte trojtonové auto, sily, ktoré tam vzniknú, dokážu odtrhnúť naložené auto z úchytov.

Oba ročníky sme jazdili v rovnakom zložení: ja ako šofér, Jano Svoreň ako navigátor, lekárkou bola rodená Maročanka Berika Bouhrim.

Oficiálnym dôvodom premiestnenia rely Dakar do južnej Ameriky boli obavy z teroristických útokov v Afrike. Stretli ste sa s miestnymi obyvateľmi?

Afrika je krajina, kde je vraj možné všetko. V krajinách, ktorými sme prechádzali, sú aj kočovníci, ktorí nemajú žiadne obydlia, iba stany, a do mesta sa dostanú možno dvakrát za život. Armáda trasu rely dôkladne strážila, viackrát sme míňali jej guľometné hniezda. Nemali sme pocit ani najmenšieho ohrozenia.

Dakar býval poznačený viacerými tragédiami. Nejde tu na trati o život?

Pretekári majú zariadenie, ktorým môžu komunikovať s organizátormi. Tento prístroj má schopnosť privolať pomoc aj sám v prípade havárie. Ale stať sa môže všetko. Jeden motorkár zapadol v takom extrémnom teréne, že sme sa k nemu nemohli dostať ani Tatrou. Došla mu voda, skapala mu baterka aj komunikátor. Bol tak vysilený, že sa nepokúšal motorku nakopnúť a nevšimol si, že mu solárne panely medzitým nabili baterku. Keď sme ho našli, už mal nachystané svoje posledné jedlo. Vykopali sme stroj, naštartovali, dali sme mu vodu, jedlo a odfrčal.

Niektorí jazdci považovali za malý zázrak už to, že sme ich dokázali opraviť. Našinec je zvyknutý pomôcť si sám a na zlomený záves riadenia stačila zváračka, ale s tým sa vraj na rely ešte nestretli.

kk2_res.jpg

Lepšie ako odtiahnuť je niekedy opraviť na mieste.

Možno váš výkon porovnať s nárokmi na samotných jazdcov?

Súdiac podľa potlesku, ktorý nás čakal na záverečnej ceremónii, to uznali jazdci aj organizátori, ktorí nám venovali osobitnú cenu.

Kam sa chystáte najbližšie?

Najprv musím po Dakare upratať kabínu a dať repasovať tlmiče. Manželka ma nahovára na dovolenku, takže asi nahodím na korbu obytnú nadstavbu a pohľadám kemp, kam by sme sa s Tatrou zmestili. Rád by som sa ešte raz vybral na SilkWay, ktorú som absolvoval v roku 2009.

Ak všetko dobre dopadne a dohodneme sa s organizátormi Africa Eco Race aj na ďalšom ročníku, určite sa znova rád podelím o zážitky.

Ďalšie články z rubriky Zaujímavosti


  1. Prichytený priamo pri čine. Zlodej sa pokúsil ukradnúť úle v Palárikove 1 190
  2. Guráž na cestu autom si dodali pohárikmi pred cestou 331
  3. V hale je naplánovaná obnova palubovky a šatní 78
  4. Nevideli ste ho niekde? Odišiel do práce a už sa nevrátil 59
  5. Pripomenuli si 98. výročie tragickej smrti Štefánika 52
  6. Úspešní karatisti na dvoch frontoch 46
  7. Na koho to slovo padne v Nových Zámkoch 44
  8. FOTOGALÉRIA: Food Revolution Day 2017 po prvýkrát v Nových Zámkoch 33
  9. Obranu vystužia dvaja mladíci a skúsený Rus 31
  10. Novozámocká hokejbalová liga 30

Najčítanejšie správy

Nové Zámky

Prichytený priamo pri čine. Zlodej sa pokúsil ukradnúť úle v Palárikove

Zlodej sa pod rúškom tmy pokúsil ukradnúť úle za vyše tisíc eur. Zachytila ho však nastražená fotopasca.

Guráž na cestu autom si dodali pohárikmi pred cestou

Miešať alkohol so šoférovaním nie je vôbec zodpovedné. Počas víkendu sa dvaja vodiči vybrali na cesty značne podgurážení.

V hale je naplánovaná obnova palubovky a šatní

V Športovej hale Milénium v Nových Zámkoch je v pláne počas tohto a budúceho roka obnova palubovky a šatní.

Nevideli ste ho niekde? Odišiel do práce a už sa nevrátil

Novozámockí kriminalisti žiadajú o pomoc pri pátraní po nezvestnom Radoslavovi z Veľkého Kýru.

Pripomenuli si 98. výročie tragickej smrti Štefánika

Spomienkových osláv pri príležitosti výročia úmrtia M. R. Štefánika sa zúčastnili mladí i tí skôr narodení.

Blízke regióny

Časť autobusovej stanice uzavreli, našli muníciu

Muníciu našiel bagrista pri výkopových prácach.

Fotogaléria: hokejisti Nitry už trénujú

Po mesačnej prestávke sa opäť stretli hokejisti HK Nitra a odštartovali prvý blok letnej prípravy.

Reprezentant Hrnka zatiaľ bez klubu, v hre je aj Nitra

Rodák spod Zobora nad ponukou reprezentovať nerozmýšľal. Na MS vydal zo seba sto percent, hovorí.

Rušná Hospodárska má byť širšia,radnica plánuje pruhy pre autobusy

Koncom minulého roka si mesto Trnava nechalo spracovať novú overovaciu štúdiu preferenčných jazdných pásov na Hospodárskej ulici. Tie by mali zrýchliť autobusovú dopravu v rannej špičke .

Ivan Veľký

Ako korálky navlieka Ivan Galád na postupovú niť jedno víťazstvo za druhým.

Všetky správy

Nájomní vrahovia a detské porno. Darknet je pre silné povahy

Komunita na darknete funguje cez známosti a dobré referencie.

Prieskum Polis: Strana Most-Híd je na hranici zvoliteľnosti, predbehlo ju aj KDH

V parlamentných voľbách by opäť zvíťazila strana Smer.

Švédi sú novými majstrami sveta, Kanadu zdolali po nájazdoch

Kanada po triumfoch v rokoch 2015 a 2016 nezavŕšila zlatý hetrik. Švédi získali titul opäť po štyroch rokoch.

Američania schválili Slovensku vrtuľníky za 135 miliónov. Nik sa k nim nehlási

Požiadavku posielal ešte minister Glváč. Stroj firmy Bell spadol nedávno pri Prešove a zahynuli v ňom dvaja hasiči. Ďalšie rovnaké helikoptéry by chceli ministerstvá vnútra aj obrany.

Jeho fotografia obletela svet, on dostal päsťou do tváre

Tri dni od rána do večera dvíhal telefóny a e-mailoval. Vladimírovi Čičmancovi volali a písali z takmer všetkých významných svetových médií.

Kam vyraziť