KOMJATICE. Cesta číslo 64 v správe Slovenskej správy ciest dostala na povrch vozovky šesťcentimetrovú vrstvu obaľovanú za tepla na vyrovnanie nerovnosti a navrch ešte dvojitý studený mikrokoberec.
Obnovili sa tu značky aj smerové koly. Na nebezpečnej križovatke pri PTŠ pribudli svetielkujúce „mačacie oči“ na vyznačenie jazdných pruhov.
Ako zvýšiť bezpečnosť
„Do konca apríla sme mali na cestách šesť mŕtvych. Snažíme sa preto zvýšiť bezpečnosť. Máme pripravený projekt na osadenie bezpečnostných LED diód pri stopkách a pri priechode cez križovatku pri šurianskej péteeške,“ povedal riaditeľ Regionálnej správy a údržby ciest (RSaÚC) Nové Zámky Valentín Gál.
V predchádzajúcom období pracovníci RSaÚC dali merače teploty na úseky pred Komjaticami a Koltou.
Na miesta, ktoré bývajú zaviate snehom ako prvé, chcú osadiť kamery. V určitých časových úsekoch budú poskytovať zábery na RSaÚC, aby mala včasné varovanie pred závejmi.
Ďalšie úseky čakajú na opravy
Modernizácia ciest čaká ďalšie úseky: Andovce – Komoča – Zemné, Salka – Kamenný Most. Pri Pozbe osadia merač rýchlosti, v stúpaní do Bardoňova bude merač teploty.
Modernizácia čaká aj vlastnú techniku RSaÚC. Do desiatich posýpačov chcú cestári namontovať GPS. Priamo počas výjazdov na cesty budú vedieť, na ktorom úseku sa posýpač práve nachádza, či náhodou nemá poruchu alebo nehodu.
Na všetky treba 145 rokov
Cesty II. a III. triedy, ktoré vlastní Nitriansky samosprávny kraj, sú v zlom stave a mnohé úseky si vyžadujú urýchlenú opravu.
V rokoch 2006 až 2011 zrekonštruoval 84,4 kilometra ciest. Na rok teda pripadá približne 14 kilometrov opravených ciest, čo znamená, že na úplnú obnovu 2 040 kilometrov ciest by kraj takýmto tempom potreboval 145 rokov.
„Stavebno-technický stav ciest je veľmi zlý a v mnohých prípadoch už ohrozuje bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky,“ píše sa v správe, ktorú prerokovali krajskí poslanci.
Zároveň schválili návrh prioritných opráv ciest na rok 2013, ktorý počíta s opravou 117 kilometrov ciest. Predpokladané náklady sú desať miliónov eur.
V dvoch okresoch menej ako 60 kilometrov
Kraj spravuje svoje cesty prostredníctvom piatich akciových spoločností.
Regionálna správa a údržba ciest Komárno do návrhu prioritných opráv zaradila 15,7 kilometra ciest, levická správa ciest 29,1 kilometra, nitrianska 25,2 kilometra, novozámocká 40,3 kilometra a topoľčianska 6,5 kilometra. Opravy sa budú robiť v závislosti od finančných prostriedkov.
Spomedzi ciest II. triedy je momentálne v havarijnom stave 20,9 kilometra a v nevyhovujúcom stave je 101,3 kilometra. Z ciest III. triedy je v havarijnom stave 12,9 kilometra a v nevyhovujúcom až 526,7 kilometra.
Treba aspoň stovku
„Takýto stav je neúnosný a preto by bolo potrebné každý rok obnoviť povrch našich ciest v dĺžke aspoň 100 kilometrov. Náklady na uvedenú obnovu pre príslušný rok by predstavovali približne desať miliónov eur,“ uvádza sa v správe.
Na tento rok je na opravu a údržbu ciest vyčlenených v rozpočte kraja 9,7 milióna eur v rámci bežných výdavkov, ďalších 2,8 milióna eur je určených v rámci kapitálových výdavkov na rekonštrukciu ciest a mostov.
Most za vlastné
V roku 2012 bude kraj robiť stavebné úpravy 130 kilometrov ciest, na ktoré získal prevažnú časť financií z eurofondov. Celkové náklady sú 26,2 milióna eur.
Práce sa majú skončiť do konca roka 2013. Okrem toho kraj z vlastných prostriedkov prestavia most v Preseľanoch nad Ipľom za 1,2 milióna eur.