ŠURANY. Otvorenie tridsiateho školského roka bolo spojené so slávnostným odovzdaním zrekonštruovaných priestorov a otvorením nového CNC centra.
Druhá škola na Slovensku
„Už od deväťdesiatych rokov máme trenažéry a simulátory číslicovo riadených obrábacích strojov. Teraz sme však z rakúskej firmy dostali školiace zariadenia, ktoré už vyrábajú riadne súčiastky z tvrdých ocelí. Sústruh má univerzálnu otočnú hlavu, obrábacie centrum s frézou má revolverový zásobník pre 20 nosičov nástrojov,“ hovorí riaditeľ Strednej odbornej školy technickej (SOŠT) v Šuranoch František Tamašovič.
„Sme druhou školou v Slovenskej republike s EMCO systémom priemyselného vzdelávania. Školiaci koncept zahŕňa stroje so softvérom napodobňujúcim priemyselné požiadavky, ale aj didaktické materiály pre učiteľov a majstrov odborného výcviku. Vymeniteľné riadenie umožňuje na jednom stroji pripravovať sa až na deväť CNC riadiacich systémov. Stačí naštartovať príslušný softvér a zmeniť klávesové panely špecifické pre dané riadenie, čo trvá asi minútu,“ dodáva.
Budú školiacim centrom
Projekt rekonštrukcie a modernizácie SOŠT financovali z prostriedkov Európskej únie a Nitrianskeho samosprávneho kraja. V rámci projektu dodali škole aj novú technológiu pre výučbu strojárskych predmetov v oblasti CNC techniky – stroje riadené počítačmi.
„Zatiaľ sú na Slovensku len dve stredné školy, ktoré majú takto skompletizované vybavenie. Konečne začíname doháňať výrobnú prax, kde sa takéto zariadenia bežne používajú. Môžeme školiť nielen žiakov, ale aj pedagogických zamestnancov technických škôl zo širokého okolia a zamestnancov strojárskych firiem,“ pokračuje riaditeľ.
Dodáva, že šurianska SOŠT má fungovať ako školiace centrum, ktoré budú dodávatelia najnovších strojov dopĺňať ďalším vybavením. Predpokladá sa tu organizovanie súťaže v programovaní CNC strojov - podobnej, aká prebieha v susednom Rakúsku.
Mladí strojári spočiatku absolvujú výučbu na klasických obrábacích strojoch, aby získali návyky a predstavivosť o výrobe súčiastok. Postupne sa učia previesť technický výkres a výrobný postup do programu stroja. Doteraz však v škole namiesto súčiastky videli zväčša iba 3D simuláciu hotového výrobku.
Skúsenosti do zahraničia
„Druhou časťou výučby je praktická časť, ktorú realizujeme v renomovaných firmách v Novozámockom aj Nitrianskom okrese. Pred krízou sme spolupracovali so sedemnástimi firmami,“ vypočítava F. Tamašovič. „Spoločnosť Osram nás požiadala referovať o našej vzájomnej spolupráci priamo v závode Osramu vo francúzskom Molsheime, kde ju chcú tiež zaviesť na podobných princípoch.“
SPŠT má túto tému na starosti aj v rámci medzinárodného projektu Leonardo v programe Partnerstvá a mobilita - nájdi svoje správne miesto vo svete práce. Koordinátorom je kraj Vysočina v Česku, partnermi sú školy z Belgicka, Francúzska, Rakúska a priemyselné komory. „Cieľom je vypracovať systém uvádzania absolventov na trh práce. Poskytli by sme orgánom EÚ poznatky overené v našich krajinách a tie najlepšie sústredili do manuálu pre Európsku komisiu,“ uzatvára riaditeľ šurianskej technickej strednej školy.
Mobility v rámci projektu sa zúčastní 12 zamestnancov školy vrátane učiteľov angličtiny.