ia.
Od 1. januára 2014 majú platitelia DPH povinnosť komunikovať s colným úradom pri správe spotrebných daní elektronicky.
Elektronická komunikácia je od januára povinná s každým správcom dane. Teda s daňovým úradom, ale aj s colným úradom. Dohoda o elektronickom doručovaní, ktorú podnikateľ podpísal s daňovým úradom nestačí na komunikáciu s colným úradom. Podnikateľovi síce zostáva to isté ID číslo, ale dohodu je podľa zákona potrebné podpísať s každým správcom dane osobitne. Teda osobitne s colným úradom a osobitne s daňovým úradom. Kým s daňovým úradom si prišli dohody o elektronickej komunikácii podpísať tisícky podnikateľov, na colnom úrade si túto povinnosť zatiaľ nesplnilo niekoľko stoviek platiteľov DPH.
Od 1. januára 2014 musia elektronicky komunikovať:
a) všetci, ktorí sú platiteľmi dane z pridanej hodnoty,
b) daňový poradca za daňový subjekt, ktorého zastupuje pri správe daní,
c) advokát za daňový subjekt, ktorého zastupuje pri správe daní,
d) zástupca neuvedený v písmenách b) a c) za daňový subjekt, ktorý je platiteľom dane z pridanej hodnoty, ktorého zastupuje pri správe daní.
Na colný úrad si musí prísť podpísať dohodu o elektronickej komunikácii každý platiteľ DPH, ktorý sa zaoberá činnosťami súvisiacimi s predmetom spotrebnej dane (tabakové výrobky, lieh, pivo, víno, minerálne oleje, medziprodukt, elektrina, zemný plyn, uhlie). Ak si už podpísali dohodu na daňovom úrade, ID číslo im ostáva v platnosti, no colný úrad ich potrebuje zaregistrovať taktiež.
Potrebné informácie možno získať okrem portálu finančnej správy aj osobne na pobočkách colného úradu v Nových Zámkoch, Komárne aj Štúrove.
Pokiaľ si podnikateľ nepríde podpísať dohodu s colným úradom, nie je možné sprístupniť daňovému subjektu oblasť spotrebných daní napr. daňové priznania na spotrebné dane, žiadosti o registráciu, hlásenia a pod. Všetky formuláre aj s logickými a matematickými kontrolami sú pripravené v osobnej internetovej zóne daňového subjektu. Kým však registrátor na colnom úrade k jeho ID číslu nepriradí podpísanú dohodu alebo zaručený elektronický podpis, nemôže tieto formuláre podnikateľ využívať.
Daňový subjekt môže s colným úradom komunikovať aj prostredníctvom zaručeného elektronického podpisu. V tomto prípade nie je potrebné podpisovať Dohodu o elektronickej komunikácii, avšak je aj tak potrebné, aby sa osoba konajúca za daňový subjekt dostavila na colný úrad z dôvodu autorizácie a vytvorenia väzby.
Pre väčšinu platiteľov DPH je pri spotrebných daniach termín na podanie daňového priznania 27. 1. 2014.
Autor: CÚ NR