facebook

Vlaky na Žitnom ostrove zrušili, koľaje zarastajú burinou

Keby sa naplnili všetky predsavzatia župných predstaviteľov spred storočia, bol by podunajský kraj krížom-krážom posiaty oceľovými rovnobežkami železníc.

Koľaje už len zarastajú burinou.(Zdroj: (FB))

KOMÁRNO. Pred storočím už naplno fungovalo železničné spojenie medzi Budapešťou a Viedňou, ktoré sa tiahlo povedľa Dunaja – tesne okolo terajšieho Komárna.

Cez Žitný ostrov premávali súpravy aj medzi Bratislavou a Komárnom a cez Hurbanovo do Nových Zámkov. To však vtedajším župným pánom vonkoncom nestačilo.

Mali veľké oči

Celkom vážne presadzovali vybudovanie trate z Komárna do Štúrova, ktorá by sa dotýkala takých veľkých obcí ako Marcelová a Bátorové Kosihy. Ďalšia spojnica v ich predstavách viedla zo Zlatnej na Ostrove cez Klížsku Nemú do Gabčíkova a tiež z Okoča do Sládkovičova.

Dokonca odznela aj požiadavka na vybudovanie železnice z Komárna cez Kavu, Martovce, Imeľ a Nesvady do Nových Zámkov, čo však už vtedy bolo za hranicou reálnosti, Veď takmer súbežná spojnica medzi dvomi mestami by bola prepychom.

Jediné, čo sa podarilo, bola výstavba lokálnej železnice Komárno – Kolárovo.

Pôvodne mala viesť až po Neded, odkiaľ už vtedy vlaky premávali do Šale. No položenie dvanástich kilometrov trate v močaristom teréne a premostenie Malého Dunaja si vtedajší štát finančne nemohol dovoliť.

Navyše, škrt cez plány rozvoja vlakovej dopravy urobila prvá svetová vojna.

Z plánov aspoň niečo

Po dlhých prieťahoch a mnohých rokovaniach o financiách sa roku 1913 začali zemné práce na „štreke“ z Komárna do Kolárova. Rovnobežky sa tým dotkli aj ďalších obcí a majerov – Hadoviec, Kameničnej, Balván, Čalovca, Violína a Kráľky.

Na trati dlhej 25 853 metrov bolo treba okrem koľajníc vybudovať 57 prevádzkových budov a zariadení. Prácami poverili budapeštiansku firmu Gregersen a syn, ktorá stavala aj Alžbetin cestný most cez Dunaj a odviedla dobrú robotu.

V rovinatom teréne práce pokračovali rýchlo, takže prvý vlak po novej trati prešiel 7. novembra 1914. Vojna vtedy zúrila už plnou silou, takže – ako napísali vtedajšie noviny - rovnalo sa zázraku, že sa dielo podarilo dokončiť.

S ohľadom na vojnové udalosti sa slávnostné prejavy zredukovali na minimum. Výnimku tvorilo Kolárovo, kde za zvukov cigánskej kapely prišlo prvú súpravu privítať okolo tisíc ľudí. Nie div – veď „štreka“ otvorila dovtedy zastrčenému mestu bránu do sveta.

Rýchly vzostup, ešte rýchlejší pád

Železnica Komárno – Kolárovo dobre slúžila trom generáciám Južanov. Napríklad v päťdesiatych rokoch po nej denne prešlo osem párov osobných a dva páry nákladných vlakov. Jedna cesta trvala okolo päťdesiat minút, súpravy neboli ani čisté ani pohodlné, ale vtedy to nikomu neprekážalo.

Úbytok cestujúcich nastal po zavedení dopravy autobusmi. Tie boli rýchlejšie a na rozdiel od vlaku zastavovali priamo v strede usadlostí.

Cestujúci rýchlo presedlali z vlakov na autobusy a súpravy po koľajniciach premávali takmer prázdne. Preto keď Železnice SR 2. februára 2003 a tejto vicinálke osobnú dopravu úplne zastavili, cestujúca verejnosť to prijala ľahostajne, bez protestov. Po trati potom prešlo ešte niekoľko nákladných vlakov, no ďalej už nebolo čo voziť. Napokon vedenie ŽSR 22. decembra 2006 lokálku z dopravnej siete vyradilo.

Aspoň spomienka

Dolnovážska spojnica Komárno – Kolárovo (presnejšie – jej zvyšky) budú mať čoskoro sto rokov.

Čo zostalo, je dnes v zúboženom stave. Hrdzavé koľajnice zarástli vysokou burinou, staničné budovy sa krčia k zemi alebo ich prerobili na byty, telefónne káble rozkradli vandali. Je otázne, či by po trati ešte mohol prejsť vlak.

Napriek tomu by si storočnica vicinálky zaslúžila aspoň skromnú spomienku. Veď ju budovali naši predkovia a dobre slúžila skoro sto rokov. Lenže napriek výzvam okolo blížiaceho sa jubilea nevidieť žiaden pohyb. Všetko nasvedčuje tomu, že na železničnú babičku v agónii už ľudia zabudli. A nestojí im ani za to, aby nad jej ruinami vyriekli čo len pár ďakovných slov.

Ďalšie články z rubriky Zaujímavosti


  1. Podgurážený vodič zdemoloval stĺp, našťastie nikoho nezrazil 2 386
  2. Medzi Novými Zámkami a Bánovom bude výluka 235
  3. Vonku vyhral iba Bešeňov 129
  4. Prichytený priamo pri čine. Zlodej sa pokúsil ukradnúť úle v Palárikove 127
  5. Detská atletika v Nových Zámkoch 99
  6. Memoriál Evy Kontovej sa konal už tretí krát 70
  7. Nevideli ste ho niekde? Odišiel do práce a už sa nevrátil 63
  8. V hale je naplánovaná obnova palubovky a šatní 56
  9. Úspešní Novozámčania boli opäť obsypaní zlatom a striebrom 52
  10. Guráž na cestu autom si dodali pohárikmi pred cestou 45

Najčítanejšie správy

Nové Zámky

Podgurážený vodič zdemoloval stĺp, našťastie nikoho nezrazil

Vodiča, ktorý zdemoloval v Nových Zámkoch stĺp verejného osvetlenia zatiaľ nemôžu vypočuť. Najprv bude musieť vytriezvieť.

Medzi Novými Zámkami a Bánovom bude výluka

Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) upozorňujú na výluku medzi stanicami Nové Zámky a Bánov.

Vonku vyhral iba Bešeňov

Hurbanovčania s bodom proti lídrovi

Prichytený priamo pri čine. Zlodej sa pokúsil ukradnúť úle v Palárikove

Zlodej sa pod rúškom tmy pokúsil ukradnúť úle za vyše tisíc eur. Zachytila ho však nastražená fotopasca.

Detská atletika v Nových Zámkoch

II. kolo Novozámockej Detskej Olympiády

Blízke regióny

Dedinu napoja na R1, pomôže to aj Nitre

Pozemky sú už podľa ministerstva dopravy vysporiadané. V júni prídu archeológovia.

Škody po včerajšom požiari lakovne odhadli na 200 tisíc eur +foto

Príčina vzniku požiaru sa v súčasnosti vyšetruje. Jeho likvidácia zamestnala viac 24 hasičov.

Šampionát naturálnych kulturistov a fitnesiek (+FOTO)

Na majstrovstvách Slovenska sa darilo aj pretekárom z nášho regiónu,

Opravy ciest v Partizánskom môžu trvať ešte mesiac

Kvôli tomu, že práce prebiehajú na viacerých miestach sú zápchy v Partizánskom na každodennom poriadku.

Smer chce v Nitre zabrániť tomu, aby sa moci chytili kotlebovci

Opozícia v krajskom parlamente je ochotná rokovať o spolupráci s kýmkoľvek okrem kotlebovcov. SMK chce urobiť všetko preto, aby sa extrémisti k moci v Nitrianskom kraji nedostali.

Všetky správy

Lipšicova advokátka: S takým postupom prokuratúry som sa ešte nestretla

Exposlanec zrazil 72-ročného chodca v septembri. Hrozí mu za to trest na dva až päť rokov väzenia.

Bankár: Bezúročné pôžičky nie sú charita. Slúžia na prilákanie

Martin Techman tvrdí, že polovica hypoték už čoskoro zdražie.

V stane pod vrcholom Everestu našli štyri mŕtve telá

Telá našli záchranári, ktorí sa vydali pre telo slovenského horolezca Vladimíra Štrbu.

Cíger neprišiel diskutovať s Lintnerom, Kohútovi povie, aby odstúpil

Reprezentačný tréner má v stredu absolvovať diskusiu s prezidentom SZĽH Martinom Kohútom.

Zelenina z Lidla pohorela v amatérskom teste. Dá sa veriť domácim meračom?

Internetom sa šíri video, v ktorom neznámy muž meria dusičnany v zelenine a ovocí.

Kam vyraziť