facebook

Pred troma storočiami sa začala prvá zlatá éra Komárna

Hoci Komárno bývalo osudom ťažko skúšané, zažilo aj dve zlaté éry – jedna sa začala práve pred tristo rokmi.

Komárno v súčasnosti.

KOMÁRNO. Koncom 17. storočia sa konečne podarilo vyhnať z Uhorska dobyvačných Turkov. Ľudia si zhlboka vydýchli a pustili sa obnoviť svoju dedovizeň.

Piate najväčšie v krajine

Stovky miest a dedín ležalo v rozvalinách, po tisícoch obydlí zostali len ruiny. Pri ich obnove bolo treba veľa stavebného materiálu, najmä dreva. Len kde ho vziať, keď lesy okolo dolného Dunaja a Tisy už boli dávno vyklčované? Nadostač ho síce bolo v karpatských lesoch dnešného Slovenska, len ho bolo treba dopraviť na juh.

Keďže moderných dopravných prostriedkov ešte nebolo, mohutné kmene z Turca, Oravy, Liptova, či Trenčianskej stolice sa najľahšie dalo splaviť dolu Váhom.

Komárňania sa s veľkou ochotou a vervou chopili príležitosti stať sa sprostredkovateľmi medzi stromami obdareným severom a bezlesnou nížinou. Mesto pri sútoku Váhu a Dunaja sa stalo čulým obchodným centrom, ktoré do svojich ulíc pritiahlo po bohatstve bažiacich ľudí zblízka aj zďaleka. V prvej zlatej ére sa stalo piatym najľudnatejším mestom v krajine. Potvrdzujú to najmä údaje z roku 1715.

Zem sa triasla, ale obchod kvitol

V 18. a 19. storočí bol celý široký Váh posiaty plťami. Ročne sa tu desaťtisíce zväzkov brvien vyťahovalo na breh, triedilo a spracúvalo na hranoly, dosky, laty i šindle. Hotový stavebný materiál sa potom loďami či povozmi rozvážal po celej krajine. Samozrejme, že z takejto transakcie mesto i obchodníci očividne profitovali. Keď sa k tomu priráta preprava ďalších komodít, najmä obilia, vína a soli, profit sa ešte zvýšil.

Obchodom, akiste veľmi výnosným, nepohli zemetrasenia ani časté živelné pohromy. Keď po ničivom zemetrasení roku 1783 panovník Jozef II. navrhol mesto presťahovať na pravý, teda južný breh Dunaja, kráľovská ponuka bola zo strany Komárňanov s vďakou odmietnutá, pretože zmena lokality by znemožnila obchod.

Naozaj malo zlaté dno

Kde sa obrátilo veľa ľudí, najmä obchodníkov a pltníkov, tam si prichádzali zarobiť peniažky aj remeselníci z okolitých žúp. László Kecskés, jeden z najfundovanejších znalcov histórie Komárna uvádza, že kým roku 1715 svoje služby ponúkalo 183 majstrov, zatiaľ roku 1784 ich bolo už 650. Väčší počet remeselníckych majstrov bol len v Bratislave.

Komárňanskí majstri vykonávali všetky druhy vtedy známych činností. Napríklad v prvej polovici 19. storočia, keď prvá zlatá epocha vrcholila, pracovalo dovedna 1221 remeselníkov, teda majstrov, tovarišov a učňov. Poskytovali až 52 druhov služieb, boli medzi nimi hrebenári, mydliari, či stavitelia organov.

Bolo aj veľa krčiem, aj keď záznamy sú v tomto smere skúpe. No zaiste sa ich vyskytovalo hojne, veď smädní pltníci, či kupci prahli nielen po posile z vína, ale aj po živočíšnom teple zvodných žien.

Ešte jedna zlatá a potom úpadok

Prvá zlatá éra Komárna sa skončila v druhej polovici 19. storočia. Mali na tom svoj negatívny podiel revolučné roky 1848/49, no najmä prienik novej techniky. Samohybné lode nahradili parníky, pltníctvo vytlačili železnice. Komárno sa ocitlo na pokraji záujmu obchodníkov.

Mesto prežilo ešte jednu zlatú éru, a to hneď po skončení druhej svetovej vojny. Postavili tu najmodernejšie lodenice strednej Európy, tvár mesta sa zmenila na nepoznanie, počet obyvateľov sa priblížil k štyridsiatim tisícom.

Lenže po roku 1989 sa aj táto epocha skončila a opäť nastali roky úpadku. Na dokreslenie jeden údaj: Kým pri sčítaní ľudu roku 2001žilo v Komárne 37366 obyvateľov, zatiaľ pri ďalšom sčítaní o desať rokov neskoršie už len 34349, čiže o 3017 ľudí menej. Znamená to, že každý rok ubudlo toľko obyvateľov, ako predstavuje jedna menšia dedina, pričom žiadna mestská časť sa od mesta neodčlenila.

Nie je div, že rozčarovaní Komárňania by s otvorenou náručou privítali začiatok tretej zlatej éry svojho mesta. Zatiaľ je však v nedohľadne.

Ďalšie články z rubriky Zaujímavosti


  1. Podgurážený vodič zdemoloval stĺp, našťastie nikoho nezrazil 909
  2. Vonku vyhral iba Bešeňov 168
  3. Medzi Novými Zámkami a Bánovom bude výluka 140
  4. Prichytený priamo pri čine. Zlodej sa pokúsil ukradnúť úle v Palárikove 71
  5. Nové Zámky na rezervu DAC-u nestačili. 64
  6. Nevideli ste ho niekde? Odišiel do práce a už sa nevrátil 56
  7. Detská atletika v Nových Zámkoch 53
  8. Memoriál Evy Kontovej sa konal už tretí krát 35
  9. V Európe si pripomínajú slávnu panovníčku 34
  10. Úspešní Novozámčania boli opäť obsypaní zlatom a striebrom 33

Najčítanejšie správy

Nové Zámky

Podgurážený vodič zdemoloval stĺp, našťastie nikoho nezrazil

Vodiča, ktorý zdemoloval v Nových Zámkoch stĺp verejného osvetlenia zatiaľ nemôžu vypočuť. Najprv bude musieť vytriezvieť.

Vonku vyhral iba Bešeňov

Hurbanovčania s bodom proti lídrovi

Medzi Novými Zámkami a Bánovom bude výluka

Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) upozorňujú na výluku medzi stanicami Nové Zámky a Bánov.

Prichytený priamo pri čine. Zlodej sa pokúsil ukradnúť úle v Palárikove

Zlodej sa pod rúškom tmy pokúsil ukradnúť úle za vyše tisíc eur. Zachytila ho však nastražená fotopasca.

Nové Zámky na rezervu DAC-u nestačili.

Stredajšie kolo prinieslo pre mužstvá z regiónu iba bod

Blízke regióny

Dedinu napoja na R1, pomôže to aj Nitre

Pozemky sú už podľa ministerstva dopravy vysporiadané. V júni prídu archeológovia.

Šampionát naturálnych kulturistov a fitnesiek (+FOTO)

Na majstrovstvách Slovenska sa darilo aj pretekárom z nášho regiónu,

Opravy ciest v Partizánskom môžu trvať ešte mesiac

Kvôli tomu, že práce prebiehajú na viacerých miestach sú zápchy v Partizánskom na každodennom poriadku.

Pozrite si majstrov okresu v atletike

V Nitre sa dnes uskutočnili atletické majstrovstvá základných škôl okresu Nitra. V akcii boli deti z 28 škôl.

Mikuš: Voderady mali šesť rokov možnosť internát kúpiť alebo si ho prenajať

Obavy obce Voderady v okrese Trnava o nárast nepriaznivých vplyvov na život obyvateľov v súvislosti s avizovaným prísunom zahraničných robotníkov do miestneho internátu kraj nezdieľa.

Všetky správy

Kohút si priznal chybu, Cígerovi sa ospravedlnil. Ten to neprijal

Tréner hokejovej reprezentácie a šéf zväzu diskutovali spolu v mimoriadnej relácii TV Markíza.

Cesta autom do Chorvátska 2017

Najpohodlnejšia cesta do Chorvátska je cez Maďarsko. Najrýchlejšie sa do Chorvátska dostanete cez Rakúsko.

Generálny prokurátor navrhol zrušiť Kotlebovu stranu

Najvyšší súd obdržal podnet na rozpustenie ĽSNS.

Právnik z Via Iuris: Sudcovia vyslali prekvapivý signál

Vo voľbách do Súdnej rady neuspeli kandidáti reformného združenia. Treba sa zamyslieť, tvrdí právnik.

Vydrží to ešte Most alebo padne?

Mnohí voliči neodpustili Bugárovi vstup do koalície, iní sa snažia vidieť na ňom aspoň niečo pozitívne. Ale ich trpezlivosť nemožno skúšať donekonečna.

Kam vyraziť