ŠURANY. Cirkevnú základnú školu Žofie Bosniakovej v Šuranoch navštevuje 186 žiakov. Do akcie Najzaujímavejšie podujatie školskej knižnice sa tento rok zapojili druhýkrát, pretože minuloročné aktivity mali u žiakov veľký úspech. Z toho dôvodu sme sa rozhodli prezentovať našu školskú knižnicu aj teraz.
Rozmermi je síce malá, ale jej knižné diela sú veľké. Žiaci sa v nej cítia veľmi dobre. Atmosféra knižnice je príjemná, upokojujúca a dáva možnosť objavovať nové, nepoznané.
Pre prvákov boli pripravené rôzne rozprávkové aktivity: rozprávkové hádanky (deti na základe krátkych hádaniek obsahujúcich indície k rozprávkovým postavám hádali, o akú rozprávkovú postavu ide), obrazové hádanky (žiaci zisťovali totožnosť rozprávkovej postavy zo zašifrovaného obrázka) a ,,Rozprávková krajina“ (žiaci výtvarne spracovali jednotlivé rozprávkové postavy a vytvárali projekt obsahujúci uhádnuté postavy z rozprávkových hádaniek).
Žiaci 2. A sa preniesli do Popleteného rozprávkova. Postavy z rozprávok zablúdili do iných príbehov. Úlohou žiakov bolo priradiť postavu k správnej rozprávke. Pri tejto aktivite sa poriadne nasmiali a zažili veľa zábavy, pretože rozprávka o Červenej čiapočke sa zrazu zmenila na rozprávku O zelenej žabke, Medovníkový domček sa premenil na Murovaný domček a Snehulienka sa stala Dažďulienkou. Ďalšia aktivita bola zameraná na spoluprácu vo dvojici.
Úlohou žiakov bolo zostaviť pomenovanie rozprávkovej postavy z písmenkových koráliek a navliecť na šnúrku. Žiaci vymysleli rôzne názvy, napr. princezná, kráľ, ježibaba, zbojník, trpaslík, Snehulienka, drak atď.
Aktivitám tretiakov predchádzala zaujímavá akcia s názvom Noc v škole. Žiaci piateho ročníka dňa 17. októbra (z piatka na sobotu) prespali spolu s pani učiteľkami v škole – v priestoroch školskej družiny.
Celý večerný program bol inšpirovaný rozprávkami a vyvrcholil hľadaním pokladu. Rozprávková atmosféra bola jedinečná a napínavá, pretože hľadanie pokladu prebiehalo potme, len za pomoci bateriek. Po budove školy boli pripravené jednotlivé indície, ktoré žiaci museli pozbierať. Pracovali spoločne ako jedna pátracia skupina, pomáhali si, pretože indícia boli určené vždy konkrétnemu žiakovi.
Každý musel prispieť svojím dielom k spoločnému výsledku. Jednotlivé indície boli inšpirované slovenskými rozprávkami a písané rýmovanou formou.
Žiaci si overili znalosť rozprávok a vedomosti z hodín literatúry. Hľadanie pokladu žiaci zdokumentovali, fotili sa a kamerovali. Zhotovené fotografie dostali tretiaci rozdelení do skupín. Každá skupina musela vytvoriť fantastický príbeh podľa činnosti postavy na fotografii.
Žiaci vytvorili úžasné a originálne príbehy, ktoré svedčia o ich fantázii. Vytvorené príbehy dotvorili ilustráciami, prečítali ich piatakom. Úlohou piatakov bolo uhádnuť, o kom je príbeh napísaný. Pri tejto aktivite sme žiaci zažili veľa komických a humorných situácií.
Žiaci štvrtých ročníkov sa zamerali na slovenských spisovateľov. Spoločne skladali mená známych slovenských autorov a názvy rozprávok. Navzájom si pomáhali a spoločnými silami poskladali nielen ich mená, ale aj ilustrácie, ktoré k rozprávkam patria a dodávajú im jedinečnosť. Žiaci zložili mená Pavla Dobšinského, Jozefa-Cígera Hronského, Márie Ďuríčkovej, Ľudmily Podjavorinskej a Kristy Bendovej.
Ich úlohou bolo správne spojiť autora s názvom rozprávky a ilustráciou. Slovenské rozprávky Trojruža, Osmijanko, Budkáčik a Dubkáčik, Analfabetka Negramotná, Danka a Janka a Čin-Čin spríjemnili deťom tieto tvorivé chvíle.
Piataci s pomocou pani učiteľky predviedli svojím spolužiakom bábkové divadlo. Hru Červená čiapočka usilovne nacvičovali niekoľko dní predtým, aby boli ich herecké výkony dôveryhodné a bezchybné. Deti stvárnili postavy Červenej čiapočky, mamičky, horára, vlka, babky, hríbikov a kvietkov.
S bábkami pracovali po prvýkrát. Veľmi sa im nácvik predstavenia a samotné účinkovanie páčilo. Žiaci sa repliky svojich postáv naučili naspamäť. Hríbiky a kvietky vystupovali v úlohe rozprávačov. Celkový efekt dotvárali kulisy, ktoré si žiaci s pomocou pani učiteľky navrhli a namaľovali. Všetkým triedam na škole odohrali predstavenie Červená čiapočka.
V každej triede zožali veľký úspech a potlesk. Naučili sa spoločne pracovať, zosynchronizovať sa za kulisami a vytvoriť jeden tím. Už teraz sa tešia na ďalšie predstavenie a vyberajú rozprávku, ktorú dramatizujú.
Naše podujatie sa nieslo v rozprávkovom duchu. Celá škola žila rozprávkami, aktivitami a hádankami. Deti sa nielen zabavili, ale aj naučili nové poznatky a informácie.
Keďže aktivity prebiehali v skupinách, zistili, že je veľmi dôležité pracovať spoločne so svojimi spolužiakmi, pomáhať im a prispieť svojím dielom. Počas aktivít sa vzťahy medzi nimi upevnili, posilnili a nabrali na väčšej dôležitosti. Všetkým žiakom sa podujatie veľmi páčilo a už teraz sa tešia na ďalší návrat do Rozprávkova.
Autor: ZŠ