NOVÉ ZÁMKY. Dielo Blažeja Baláža je širšej verejnosti známe skôr vďaka postkonceptuálnym pozíciám, ktoré tento autor systematicky rozvíja od 90. rokov. Názov výstavného projektu Private/Public odkazuje k úzkemu prepojeniu autorovho osobného života so životom verejným a predstavuje výber z jeho aktivít za posledných dvadsať rokov, pre ktoré je charakteristické opustenie galerijného rámca. Aktivistické, ekologické a politické práce nie sú však podmienené aktuálnymi umeleckými trendmi, ale predstavujú v autorovej tvorbe prirodzenú tendenciu, ktorá bola prítomná už v jeho predchádzajúcom diele.
Sociálna angažovanosť, ekoaktivizmus a artivizmus sa najkomplexnejšie prekrývajú v permanentnej akcii Moja cesta (1993-doteraz), ktorej povahu v 90. rokoch vymedzil ostrý spor o ne/vybudovanie supermarketu, úspešnom „vybojovaní“ tohto zápasu a následnom pretvorení časti sídliska na (dnes už husto porastený) park. Performancie, akcie, eventy, fotografie, listy s ekologickým apelom, žiadosti a petície súvisiace so snahou o udržanie takto vzniknutého prírodného prostredia dokumentujú ucelený, neustále sa rozvíjajúci procesuálny charakter tohto diela. Tento etický obrat, postavený na fenoméne starostlivosti premosťuje a posúva doterajšiu autorovu tvorbu k radikálnym polohám, k priamej angažovanosti stierajúcej rozdiel medzi umením a sociálnou či politickou aktivitou.
V 90. rokoch sa uskutočnilo niekoľko akcií, ktoré sa z perspektívy sociálneho modu v Balážovej tvorbe javia dnes ako kľúčové. Ako jeden z hlavných podnetov zaznamenávame performanciu Artwart, ktorá sa uskutočnila na samostatnej autorovej výstave v Galérii Jána Koniarka v roku 1997, a v rámci ktorej sa po prvýkrát slovo Wart (ang. bradavica, ale aj war a art) objavuje.
Rovnako v tomto roku sa udiala organizačne asi najmasívnejšia akcia (s bratislavskou a trnavskou verziou) s názvom Skarabeus, ktorá pod Balážovým vedením a organizáciou predstavovala politickú manifestáciu proti zrušeniu Trnavskej univerzity a jej vyvrcholením bolo oficiálne odovzdanie otvoreného listu vtedajšiemu predsedovi vlády, Vladimírovi Mečiarovi.
Ekoaktivistické prístupy prichádzajúce do stretu s politickou mocou majú zase svoje pokračovanie v performancii Zákony rastu (1999), kde ničenie mincí, zasadenie ich kovového prachu do zeme a následné polievanie odkazujú k ekonomickým tokom a ironicky k „rastu“ HDP.
Snaha o budovanie určitej formy spoločenstva, ktorú je dnes možné chápať aj ako odkaz k aktuálnym participatívnym tendenciám, je projektovaná do série akcií s názvom Koniarek Rock Stone, prebiehajúce medzi rokmi 1997-2002, ktoré popri svojej apelatívnej povahe mali priamy dosah na fungovanie Galérie Jána Koniarka v Trnave a zaslúžili sa nielen o prístavbu nového krídla galérie, ale aj o vybudovanie stálej expozície Koniarkových diel či jeho monografiu.
Moment odporu a inštitucionálnej kritiky paralelne pokračuje v koncepte rozposielania iniciačných listov, petícií, protestov a výziev, ktoré dokumentujú porevolučné, umelecko-politické dianie na Slovensku. Pod názvom Wart preberá tento cyklus po roku 2000 na seba podobu autonómnej série konceptuálnych listov, ktoré zároveň slúžia na dokumentáciu súčasného spoločensko-politického diania. Každý „wart“ je samostatný list, protestsong obsahujúci nesúhlasné stanovisko voči postupom a rozhodnutiam zo strany ministerstiev, vyšších územných celkov a galérií, s priloženým potvrdením o doporučenom odoslaní. Každý list má svoje označenie a poradové číslo v roku, v ktorom bol odoslaný, je verejným dokumentom a dôkazom autorovej snahy vytvárať na politické štruktúry tlak zo strany obyčajného občana.
Výstava trvá do 27. júna.
Blažej Baláž
Narodený: 29.10.1958 Nevoľné
Štúdium: 1977-83 VŠVU Bratislava
• Samostatné výstavy – výber:
2007 Texty 1988/2007, Košice, Východoslovenská galéria
Texty 1988/2007, Žilina, Považská galéria
2009 WARTEZEIT, Wien, Slowakisches Institut (AT)
SUCHARATOLEST, Bratislava, Dom umenia
2011 Blažej Baláž : Konceptuálne texty, Liptovský Mikuláš, Liptovská galéria P. M. Bohúňa
Mária Balážová, Blažej Baláž : Post-Geo-Text, Berlin, Slowakisches Institut, (D)
2012 EINEMU, Nitra, Nitrianska galéria
2013 Travesties, Nitra, Nitrianska galéria
• Kolektívne výstavy – výber:
2011 Sedmokrásky a klony, Bratislava, Slovenská národná galéria
ObraSKov, Brno, Wannieck Gallery (CZ)
VI. Nový zlínsky salon 2011, Zlín, Dům umění (CZ)
1st International Biennial of Drawing and Graphic Arts, Győr, Városi Művészeti Múzeum (H)
2012 International Drawing Competition, Wroclaw, Muzeum Architektury (PL)
2012 Krv, Bratislava, Slovenská národná galéria
2014 Neurčitý princíp, Bratislava, SVU Dostojevského rad
IX. International Biennial of Drawing, Plzeň, Západočeské muzeum (CZ)
15th International Triennial of Small Forms of Graphics, City Art Gallery Lodž (PL)
Geo-Text, Košice, Východoslovenská galéria
7th Rokycany Biennial in Graphic Arts, Museum of Dr. B. Horák, Rokycany (CZ)
2015 Here and Now, Műcsarnok , Budapest (HU)
Ausgewählte Werke der Biennale der Zeichenkunst Pilsen 2014, Centrum Bavaria
Bohemia, Schönsee (D)
Close-Up, etc.galerie, Praha (CZ)
G
Autor: Roman Gajdoš