NOVÉ ZÁMKY. Mesto začalo realizovať európsky projekt rekonštrukcie národnej technickej pamiatky – historickej jazdiarne. O genéze niekoľkých prechádzajúcich neúspešných pokusov hovoríme s architektom Jozefom Istenesom, ktorý sa problematike jazdiarne venuje dvadsaťdva rokov.
Čo by ste povedali všeobecne o jazdiarňach ?
Nie som historik ani reštaurátor, mám však pomerne veľa informácií o historickej pamiatke, dnes už jedinečnej na Slovensku. Kedysi bola jazdiareň napríklad v Topoľčiankach, veľké konské ustajňovacie priestory boli v Leopoldove alebo pri Hodoníne na Morave. Rakúsko-Uhorská cisárska armáda sa koncom 19. storočia etablovala aj v Nových Zámkoch. Klasická zložka armády potrebovala udržiavať jazdecké umenie, preto tu po roku 1890 postavili jazdiareň na koloch.
Po niekoľkých rokoch prevádzky ju museli obohnať múrom, pretože nebola staticky stabilná pri zaťažení vetrom.
Na prelome 19. - 20. storočia získala konečný výzor. Mala aj predsadenú časť s prezliekarňami jazdcov a skladmi sediel a náčinia pre jazdectvo. Ako klasická jazdiareň slúžila ešte za čias prvej československej armády až do prvých rokov II. svetovej vojny. Potom však dostalo prednosť garážovanie techniky.
Čím je táto pamiatka jedinečnou?
Takúto históriu nemá žiadna iná podobná stavba na Slovensku. Nielen že kontinuálne dokumentuje históriu armádneho jazdectva, ale vzhľadom na rozpon 22 metrov a dĺžku 62 metrov je táto impozantná stavba technickou výnimočnosťou nielen na Slovenku, ale aj v strednej Európe.
Jazdiareň s rozponom 22 metrov nemá jediný stĺp. Foto: (MA)
Podobná - hoci menšia - jazdiareň je v Debrecíne. Tá po vojne bola prebudovaná na skladový objekt a potom koncom 90. rokov ju upravili na mestský kultúrny stánok. Konajú sa tu výstavy, kongresy, prednášky, módne prehliadky, koncerty, plesy a estrádne vystúpenia.
Kedy ste sa dostali k projektom úpravy novozámockej jazdiarne?
Ešte prvý primátor nového modelu samosprávy Ing. Ondrej Csanda v roku 1993 chcel upraviť jazdiareň pre podujatia, ktoré nebolo možné organizovať v kultúrnom dome ani na Hlavnom námestí nášho mesta. Športová hala Milénium vtedy ešte nestála.
Moja štúdia predpokladala úpravu jazdiarne v bývalých kasárňach na usporiadanie športových hier, koncertov, rôznych kultúrnych vystúpení ako aj verejných zhromaždení občanov.
V deväťdesiatych rokoch sa zrodila koncepcia úpravy pôvodnej hádzanárskej haly na dnešnú športovú halu, s neskorším názvom Milénium.
Keď sa zistili určité nevýhody športovej haly ako dejiska slávnostných koncertov alebo plesov, v roku 2006 sa myšlienka rekonštrukcie jazdiarne obnovila.
Takto bude vyzerať?
Koncepciu rekonštrukcie jazdiarne som po predchádzajúcich štúdiách ešte v roku 1993, 1998, 2006 som v roku 2007 prepracoval na základe požiadaviek spoločnosti NOVOCENTRUM na Viacúčelový pavilón. Tento koncept bol uverejnený na webstránke nášho mesta so zámerom získania spoluinvetora pre rekonštrukciu pamiatky.
Ako si chcela samospráva trúfnuť financovať takú nákladnú rekonštrukciu ?
Tento koncept bol uverejnený na webstránke nášho mesta so zámerom získania spoluinvetora pre rekonštrukciu pamiatky.
Spolufinancovanie by umožnilo použiť budovu napríklad na marketingové účely, výstavné aktivity. Mesto hľadalo spoluinvestora možno 5 - 6 rokov. Prihlásil sa jeden záujemca, ale ten mal podmienku budovu po oprave získať do svojho vlastníctva – a to mestské zastupiteľstvo neschválilo.
Čo bolo podnetom pre najnovší pokus zrekonštruovať historickú jazdiareň?
Keď už mesto hľadalo investora asi šesť rokov, zo strany mesta sa zaobstarala projektová dokumentácia na úpravu budovy na kultúrne a spoločenské účely a rozviula sa snaha získania finančných prostriedkov zo štruktrálnych fondov Európskej únie. Ideový zámer bývalého primátora Ing.Csandu a neskôr primátora Ing. Pichingera sa nakoniec zredukoval, ale mesto nakoniec finančné prostriedky získalo.
Namiesto odpadu sem navozili stavebný materiál. Foto: (MA)
Zrekonštruovaná jazdiareň teda nenahradí doterajšie maxišiatre na námestí ?
Projekt adaptácie kultúrnej pamiatky je nastavený tak, že jazdiareň má byť funkčný kultúrno-spoločenský objekt občanov nášho mesta.
Projekt zahŕňa nielen technickú sanáciu budovy, naprílad opravu strechy stabilizáciu zakladnia a múrov, ale aj vybudovanie sociálneho zázemia pre 380 - 400 návštevníkov, divákov a 60-ich účikujúcich na pódiu. Budú tu výstavy, plesy, vystúpenia kultúrnych telies, koncerty.
O nutnosti opravy budovy sa hovorí tak dlho, že už pomaly mohlo byť neskoro. V akom stave ju našli stavebné firmy?
Mnohí Novozámčania vedia, že v posledných rokoch stále viac trpela už vážnymi statickými poruchami. Lámali sa väzníky vplyvom zatekania strechy, sadali základy - bolo vidieť, že o niekoľko rokov sa zrúti. Statické zabezpečenie a prebudovanie konštrukcie sa začalo v poslednej chvíli.
Dnes už však vieme, že budova bývalej jazdiarne sa na jeseň tohto roku úplne obnoví ako kultúrno – spoločenský stánok nášho mesta.
V takomto stave bývala niekoľko rokov - plná odpadu. Foto: (MA)